PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY Víno, vinařství a turistika - HLAVNÍ STRANA PREZENTACE 1 Vinařská oblast Morava Vinařská oblast Čechy
Vinařská turistika
Vinařská oblast Čechy
Vinařská oblast Morava
Česká vína
Moravská vína
Vinařství
Producenti vína
Vinařské stezky
Cech českých vinařů
Svaz moravských vinařů
Vinné sklepy
Vinotéky
Vinárny
Gastronomické speciality
Folklorní akce a festivaly
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
ČESKÁ REPUBLIKA
Služby pro turisty
Informační centra
Kultura a zábava
Památky UNESCO
Památky a architektura
Hrady a zámky
Aktivní dovolená
Turistika
Sport a relaxace
Ubytování
Stravování
Lázeňská zařízení
Přírodní zajímavosti
Chráněná krajinná území
Jeskyně a propasti
Naučné stezky
Klub českých turistů
Cestovní kanceláře
Turistické akce
Veletrhy a výstavy
Kongresy a konference

Vyhledávací centrum
Rejstřík ČR
Království perníku

MAKOVSKÝ Vincenc [ Личность ]

MAKOVSKÝ Vincenc (* 3. 6. 1900 Nové Město na Moravě, + 28. 12. 1966 Brno) - český sochař a designér, účastník protinacistického odboje

Vincenc Makovský, čelný představitel meziválečné avantgardy, po studiu na Akademii výtvarných umění v Praze pracoval v letech 1927-30 u Antoine Bourdella v Paříži. Pražská studia absolvoval u J. Obrovského, J. Štursy a B. Kafky v době mezi léty 1919-22. Na pražské akademii byl také roku 1952 jmenován profesorem. Člen Spolku výtvarných umělců Mánes (od 1930); vystavoval spolu se Skupinou výtvarných umělců. Za 2. světové války se zúčastnil odboje jako člen ilegálního Národně revolučního výboru inteligence.

Jeho rané dílo navazovalo na civilismus, ve 20. letech pracoval pod vlivem kubismu, který ovšem plně nepřijal, a nakonec dospěl až k abstrakci (Hlava I, 1926-27; Ležící žena, 1929-30). Plastika pro bazén navržená v roce 1930 znamenala přechod od kubistické inspirace k surrealismu; ve 30. letech se Makovský také stal členem Surrealistické skupiny (Dívčí sen, 1932; Reliéf, 1933 - vytvořený asambláží různých materiálů). Ještě surrealistický Prométheus (1934) ohlašuje nový směr ve vývoji Makovského tvorby, která se vyrovnává s klasickou tradicí; ještě dále pokročila v tomto směru skica Hudby (1939).

Poválečná tvorba Vincence Makovského se vrátila k tradičnímu zobrazování a ztratila svou dřívější závažnost a průbojnost. K nejznámějším dílům té doby patří Partyzán, sousoší pro město Zlín z let 1945-47.

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Личность
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 56, 09.11.2004 v 09:14 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®