PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY Víno, vinařství a turistika - HLAVNÍ STRANA PREZENTACE 1 Vinařská oblast Morava Vinařská oblast Čechy
Vinařská turistika
Vinařská oblast Čechy
Vinařská oblast Morava
Česká vína
Moravská vína
Vinařství
Producenti vína
Vinařské stezky
Cech českých vinařů
Svaz moravských vinařů
Vinné sklepy
Vinotéky
Vinárny
Gastronomické speciality
Folklorní akce a festivaly
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
ČESKÁ REPUBLIKA
Služby pro turisty
Informační centra
Kultura a zábava
Památky UNESCO
Památky a architektura
Hrady a zámky
Aktivní dovolená
Turistika
Sport a relaxace
Ubytování
Stravování
Lázeňská zařízení
Přírodní zajímavosti
Chráněná krajinná území
Jeskyně a propasti
Naučné stezky
Klub českých turistů
Cestovní kanceláře
Turistické akce
Veletrhy a výstavy
Kongresy a konference

Vyhledávací centrum
Rejstřík ČR
Království perníku

Výstava automobilového designéra Václava Krále

16.6. - 10. 9. 2006
REGIONÁLNÍ MUZEUM V KOPŘIVNICI

VÁCLAV KRÁL
člověk, tvůrce, učitel

VÁCLAV KRÁL 27. 9. 1936 - 26. 10. 2005

V prostorách Technického muzea, přímo v expozici výrobků značky Tatra, bude během léta probíhat jedinečná výstava snoubící automobilismus a výtvarné umění.

Tuto výstavu plánoval Václav Král uspořádat ve spolupráci s Regionálním muzeem v Kopřivnici k příležitosti svých sedmdesátých narozenin, kterých by se letos dožil. Bohužel mu to osud nedopřál. Výstava se tak změnila v retrospektivní přehlídku jeho celoživotní tvorby.
Václav Král byl mnohými nazýván "guru českého automobilového designu″. Jeho návrhy v mnoha ohledech předběhly svou dobu. Svému oboru přinesl spoustu nového, nebál se překračovat vžité hranice. Jeho vnitřní vášeň a zaujetí pro proměňování myšlenek v reálné objekty byly neobyčejné. Svá auta nejen vymýšlel, ale i vlastními silami stavěl.
Narodil se roku 1936 v Ostravě a většinu života prožil v Roztokách u Prahy. Už jako chlapec rád a dobře kreslil. Brzy se jeho zájem soustředil na automobily a automobilové závody. Kariéru začínal v padesátých letech v Mladé Boleslavi, kde vystudoval Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou, v té době školu špičkové úrovně. Studium na této škole si dle vlastních slov doslova vysnil. Svůj první designérský návrh karoserie automobilu vytvořil již během studia, v 18 letech, pro karosárnu pana Tměje. Bylo vyrobeno deset kusů tohoto vozu na podvozku VW KdF. poté pracoval v automobilce Škoda a ve Výzkumném ústavu energetickém v Praze. Pozornost zaslouží jeho ilustrátorská činnost. Motoristické časopisy pravidelně uveřejňovaly jeho charakteristické průhledové kresby automobilů (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech). Technická kresba Václava Krále, povýšená na úroveň užité grafiky, neměla konkurenci jak přesností svého podání, tak výtvarnou kvalitou. Stal se jedním ze zakladatelů podniku Metalex, který vyráběl formule a autokrosové speciály. Pod značkou Baghira, což bylo v mládí jeho skautské jméno, postavil několik autokrosových a silničních speciálů, s nimiž sám závodil. Po ukončení závodnické kariéry v 70. letech se věnoval průmyslovému designu. Od počátku 90. let spolupracoval se synem Jiřím a zetěm Jindřichem Duškem. Jeho projekty jsou charakteristické tvarovou čistotou a aerodynamickými tvary, které ale vždy vycházejí z funkce. Mezi nejvýznamnější projekty patří "Supertatra″ MTX V8i, dvoumístné kupé Dioss Rebel, speedster Innotech Mysterro oceněný "Národní cenou za design 1993″, limuzína Tatra Prezident, tříkolka Laurin & Klement, motocykl Jawa Athéna a midibus ZlinLiner. Z nedávné doby jmenujme design závodních tahačů Buggy˝ra, prestižní zakázku - repliku dřevěné makety vozu Porsche 356 pro Německé národní technické muzeum v Mnichově či Jawu 650. Jedním z posledních projektů Václava Krále, společně s architektem Ing. Ladislavem Dufkem, je výtah v prostorách Národní galerie ve Veletržním paláci, který byl v roce 2004 ohodnocen cenou Vynikající design.
Na výstavě uvidíte mnoho dalších realizovaných i nerealizovaných projektů. V posledních deseti letech Václav Král působil jako pedagog na ČVUT v Praze, kde vyučoval design dopravních prostředků. V rámci této výuky řídil v devadesátých letech stavbu prvního českého solárního automobilu, což souviselo s jeho zájmem o komplexní řešení dopravy s ohledem na ekologii a spotřebitelskou skromnost. Tímto postojem se i sám snažil řídit. Své bohaté vědomosti a zkušenosti studentům pražského ČVUT předával s potěšením, byl jim přitom mnohem více přítelem a trpělivým rádcem, než obávaným pedagogem. Z jeho ateliéru vyšla řada studentů, kteří se v praxi velice dobře uplatňují. Od roku 2000 byl předsedou Asociace designérů Unie výtvarných umělců České republiky.

"Mám rád automobil. Hlavně ten, který se teprve rodí. Rád mu pomáhám na svět."

"Málokdo si to uvědomuje, ale pod krásným designem musí být pevný základ logiky, techniky a technologie. Jinak je to k ničemu. Umění pro umění."

"Jsem velice vděčný za to, že mi život dopřál tu úžasnou možnost, moci všechny zkušenosti a všechno to porozumění běhu designérského života předávat svým studentům. Mladí by neměli začínat od nuly, ale měli by navazovat na naše výsledky. Oni jsou základem nové společnosti, oni budou mít vliv na vývoj světa."

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

Zveřejněno 21.06.2006 v 09:25 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®